Z vývojového hlediska, je považován za nejideálnější věk nástupu dítěte do mateřské školy třetí rok jeho život, ale i to je individuální. O jeho nástupu do mateřské školy by se mělo uvažovat v době, kdy dítě začíná vyhledávat nové podněty, činnosti, ale také nové kamarády. Jak dlouho se však dítě bude přizpůsobovat novým podmínkám, a jak bude toto období adaptace probíhat, je u každého dítěte různé.
- přezůvky - uzavřené papučky, ne „nazouváky“
- pohodlné věci na převlečení do třídy
- náhradní oblečení - spodní prádlo, tričko, punčocháče (mohu se polít při svačině, postříkat vodou v umývárně a stát se mi mohou i jiné nehody)
- oblečení a obuv na pobyt venku, které mohu ušpinit nebo odřít. (z hygienických důvodů se děti denně převlékají, nemohou být v jednom oblečení ve třídě i na vycházce, takže převlečení 2x)
- pyžamo a třeba i svého oblíbeného plyšáka
- kartáček na zuby.
- používat toaletu (naučte dítě říci si, když potřebuje na WC) vždy spláchnout!!!, s utřením pomůžeme
- umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek
- vyčistit si zoubky
- umět se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníky
- aktivně hlásit své potřeby!
- nepoužívat v MŠ dudlík ani při usínání!
- umět ukusovat z ½ krajíčku chleba včetně kůrky
- samo se najíst lžící, pít ze skleničky
- dítě by mělo být zvyklé na pestrou stravu (zelenina, ovoce, maso, přílohy)
- mělo by zvládat delší chůzi
- umět být chvíli sám bez svých blízkých
- přizpůsobit se novým podmínkám – pobytu ve větším kolektivu, v novém prostředí, déletrvajícímu odloučení od rodiny, pobytu v rušném prostředí
- umět vyjádřit své přání a potřeby (poprosit, poděkovat, pozdravit…)
- umět ukládat hračky a pracovní pomůcky na místo, které je k tomu určeno
- reagovat na pokyny dospělého a reagovat na své jméno !
- respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu
- poznat si svoje oblečení, pyžamko, boty, papučky (vše prosím určitě podepište, děkujeme)
- poznat si svoji značku, kterou bude označena skříňka, botník, místo na ručník a hřebínek
- umět chodit do schodů i ze schodů, přidržovat se zábradlí orientovat se v jednoduchých pokynech, v krátkém vyprávění
- obouvat a zouvat boty, bačkory - s tkaničkami pomůže paní učitelka
- oblékat a svlékat oblečení, zvládnout knoflíky, zip - paní učitelka pomůže, ale dítě by se mělo snažit
- umožněte dětem zažívat pocit úspěchu (že už také umí něco samo)